شهر ۵۰ هزار نفری با یک قاضی!

شهروندان می‌گویند:  نمی‌دانیم مسئولان برای کاهش جرایم اینترنتی ویژه «بیتالک» در صالح‌آباد چه اقدام‌هایی انجام داده‌اند و یا شورای حل اختلاف در این شهرستان چقدر موفق بوده و چقدر در کاهش پرونده‌ها نقش داشته است؟!

گلایه‌مندی رئیس شورای اسلامی

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان صالح‌آباد هم با تأیید گلایه‌های مردمی به خبرنگار ما گفت: بی‌تردید شهرستانی با این وسعت و جمعیت اختلافات و پرونده‌های قضایی زیادی دارد که یک قاضی به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه پاسخگو باشد و دقت مورد نیاز به کار گرفته شود. وی ادامه داد: باتوجه به اختلافات فراوان خانوادگی، مالی، مرتعی، دامداری و تصادفات، مراجعان زیادی در تنها دادگستری این شهرستان حضور پیدا می‌کنند و به علت کثرت پرونده‌ها و ارباب‌رجوع فراوان و همچنین شیوع کرونا سبب شده پرونده‌ها با تأخیر رسیدگی شود و نارضایتی مردم را درپی داشته باشد.

منصور زمانی افزود: یکی از مشکلات مهم مردم همین است که ماه‌ها و حتی سال‌ها باید چشم‌انتظار نتیجه بازستانی حقوق ازدست رفته خود باشند و تعداد زیادی از مردم به‌خاطر دیر رسیدگی کردن و نوبت‌دهی دیرهنگام، با دادوفریاد مشکل خود را به شورای اسلامی بخش منعکس می‌کنند و با مراجعات مکرر از این روند گلایه دارند. در مقابل، شورای اسلامی بخش هم وظیفه دارد مشکلات مردم و کمبودها را به اطلاع مقامات و دستگاه‌های اجرایی برساند.

وی تأکید کرد: خواسته مردم شریف صالح‌آباد از مقام عالی قضایی استان این است که نیروی کافی اداری و قضایی براساس چارت اداری این شهرستان معرفی کنند تا دقت و تمرکز تنها قاضی این شهرستان فدای سرعت نشده و از همه مهم‌تر حقی از ذی‌حقان ضایع نشود.  درادامه نایب رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان صالح‌آباد هم گفت: در سال گذشته (حدود هفت ماه پیش) نامه مسئله کمبود قاضی و نیرو را حضوری به دادگستری استان دادم و معاونت دادگستری قول برطرف شدن مشکل صالح‌آباد را داد که متأسفانه هنوز نیرویی اختصاص نیافته و همچنان مردم از روند تأخیر در رسیدگی به شکوائیه‌ها گلایه‌مند و ناراضی هستند.

غوث‌الدین خوافی افزود: از مدیرکل محترم دادگستری خراسان رضوی عاجزانه تقاضا داریم هرچه زودتر برای تعجیل در رسیدگی پرونده‌هایی که ماه‌ها در فایل‌های دادگستری صالح‌آباد بایگانی شده تدبیری اندیشیده و نیروی قاضی کافی برحسب نیاز پرونده‌ها به این شهرستان اختصاص دهند، چون تنها قاضی این شهرستان هم مانند سایر کارمندان، مرخصی استحقاقی، استعلاجی، مأموریت اداری، جلسات سازمانی و غیرسازمانی فراوانی در شهرستان و استان دارد که به‌ناچار بعضی روزها به دلایل فوق، شهرستان بدون قاضی بوده و مردم از راه‌های دور روستاها هزینه کرده و به دادگستری می‌آیند، اما سرگردان و گلایه‌مند به خانه‌های خود برمی‌گردند.

وی تصریح کرد: روند رسیدگی به بیشتر پرونده‌ها ماه‌ها و حتی بالای یک‌ سال طول می‌کشد، آن‌هم فقط برای افرادی که نوبت احضار و دادرسی‌شان فرا برسد. بی‌تردید یک پرونده تا مختومه شود هرسال یک بار نوبت دادرسی داده می‌شود، یک پرونده با موضوع پیش پاافتاده و جزئی، گاهی بیش از یک سال زمان می‌برد تا در مورد آن رأی صادر شود و گاهی هم کسی که اعاده حق کرده بر اثر طولانی شدن این فرایند به هردلیل فوت می‌کند و متأسفانه هنوز حکمی برای پرونده او صادر نشده است.

بی‌تفاوتی روابط عمومی دادگستری استان به ماجرا

پس از شنیدن این گلایه‌ها، خبرنگار ما برای جویا شدن پاسخ موضوعات مطرح شده مردم صالح‌آباد با تنها قاضی این شهرستان تماس می‌گیرد که وی نخست اتمام مرخصی و سپس هماهنگی با روابط عمومی دادگستری استان مبنی بر اجازه مصاحبه را وعده می‌دهد، پس از چندین روز سکوت و بی‌خبری، خبرنگار ما مستقیم با روابط عمومی دادگستری استان تماس می‌گیرد که از وی خواسته می‌شود ابتدا پرسش‌ها را کتبی برای «اردکانیان» مسئول روابط عمومی دادگستری ارسال کند. این کار هم صورت می‌گیرد و پیگیری‌های مکرر برای پاسخ به امروز و فردا ختم می‌شود. حال متأسفانه با گذشت بیش از یک ماه و چندین بار درخواست پاسخ، هنوز مسئول روابط عمومی دادگستری که باید پاسخگوی این دست مطالبات و فراهم کردن نحوه ارتباط با مسئولان قضایی باشد، پاسخ پرسش‌های کتبی (درخواستی) را نداده است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.